Aankomende maandag 1 februari test een F-16 van vliegbasis Leeuwarden de nieuw geïnstalleerde vliegtuigafreminstallatie op de hoofdbaan van vliegbasis Gilze-Rijen.
De afgelopen maanden zijn er verschillende werkzaamheden uitgevoerd aan de hoofdbaan. Een van deze werkzaamheden bestond uit het vervangen van de oude vliegtuigafreminstallatie. Er is uitvoerig bodemonderzoek uitgevoerd, gevolgd door het verwijderen van de oude installatie en het aanleggen van alle infrastructurele voorzieningen, die ervoor zorgen dat de nieuwe vliegtuigafreminstallatie geplaatst kon worden.
Het nieuwe systeem is geplaatst bij baankop 10 (richting Molenschot) en bij baankop 28 (aan de zijde Burgermeester Ballingsweg) en wordt aankomende maandag 1 februari getest.
Vliegbasis Gilze-Rijen beschikt met de installatie van de nieuwe vliegtuigafreminstallaties over een modern afremsysteem dat gecertificeerd is voor het afremmen van diverse soorten jachtvliegtuigen waaronder de F-35. Andere militaire vliegvelden volgen met de installatie van dit veiligheidssysteem.
Wat is een vliegtuigafreminstallatie?
Een vliegtuigafreminstallatie is een veiligheidssysteem dat geplaatst is aan het begin en einde van een start- en landingsbaan en bedoeld is om diverse soorten jachtvliegtuigen waaronder de F-35, in geval van een calamiteit tijdens de start of landing, veilig tot stilstand te brengen.
Werking systeem
In het geval van een calamiteit bij een start of landing van een jachtvliegtuig kan het toestel, mits uitgerust met vanghaak, de vanghaak inzetten om de afremkabel op de hoofdbaan vast te grijpen. Remtrommels die aan weerzijden van de hoofdbaan geplaatst zijn kunnen automatisch, computergestuurd de remkracht afstemmen op het te remmen toestel. Na de afremactie zal het systeem door middel van een elektromotor de kabel oprollen, waarna het systeem gereed is voor de volgende afremactie.
De start- en landingsbaan van vliegbasis Gilze-Rijen kan van beide zijden door jachtvliegtuigen gebruikt worden, daarom is de hoofdbaan uitgerust met twee afreminstallaties.
Testen systeem
Op 1 februari omstreeks 09.00 uur vertrekt een F-16 van vliegbasis Leeuwarden naar vliegbasis Gilze-Rijen om de afreminstallaties te testen. De testactiviteiten vinden in de ochtend en middag plaats op de hoofdbaan, waarbij de installaties bij baankop 10 (richting Molenschot) en baankop 28 (aan de zijde Burgermeester Ballingsweg) worden getest. Na het succesvol volbrengen van de testen vertrekt het toestel dezelfde dag nog terug naar Leeuwarden. Mochten het testen langer in beslag nemen, dan vertrekt het toestel een dag later.
De wielen van de F-16 blijven bij alle testen aan de grond. Dit kan voor u mogelijk grondgebonden geluid geven. De F-16 maakt met verschillende snelheden meerdere runs (ongeveer 3 per installatie) over de hoofdbaan om de werking van de afreminstallaties te testen.
Hoofdbaan vliegbasis Gilze-Rijen naar verwachting 4 februari weer volledig in gebruik
Na het goed volbrengen van de testen kan het systeem in gebruik worden genomen en zal de hoofdbaan naar verwachting op 4 februari worden vrijgegeven.
Onze start- landingsbaan is op dat moment weer volledig in gebruik, waarbij er ook weer meer spreidingsmogelijkheden voor vertrekkende en terugkerende helikopters beschikbaar zijn.