Ingezonden: Gilze en Rijen, 11 februari – Tijdens de gemeenteraadsvergadering van maandag 10 februari heeft de gemeenteraad besloten om de bestuurlijke zetel te verplaatsen. De verhuizing, die €5,8 miljoen kost, werd door alle partijen behalve D66 goedgekeurd.
De verhuizing is nodig omdat het ‘nieuwe’ gedeelte van het gemeentehuis, dat in 2000 werd opgeleverd, leeg komt te staan. Dit is het gevolg van de beslissing om ambtenaren onder te brengen in een nieuw pand aan het Anne Frankplein in Rijen, met een minimale investering van €17 miljoen. Hierdoor stijgen de jaarlijkse huisvestingskosten van de gemeente naar €1.219.000, een toename van ruim €900.000 per jaar.
D66 uit al jaren haar zorgen over de hoge kosten van een nieuw ambtenarenkantoor. Volgens fractievoorzitter Krol is het onnodig, omdat er voldoende werkruimte is binnen het huidige gemeentehuis. De partij stelt dat er een extra verdieping op het ‘nieuwe’ gedeelte geplaatst kan worden, waardoor alle ambtenaren alsnog op één locatie kunnen werken.
Naast de financiële impact maakt D66 zich zorgen over de gevolgen voor inwoners. De kosten voor het nieuwe ambtenarenkantoor en de verhuizing van de bestuurszetel worden grotendeels op hen afgewenteld. Dit gebeurt door bezuinigingen op het sociaal domein en een flinke verhoging van de onroerendezaakbelasting (OZB). Daarnaast stelt de partij dat de gemeente onvoldoende transparant is richting inwoners.
Een ander punt van kritiek is de woningbouwontwikkeling bij het Anne Frankplein. Volgens D66 worden hier 56 betaalbare woningen voor starters en ouderen ingeruild voor 17 dure appartementen in het ‘oude’ deel van het gemeentehuis. Krol noemt dit een slechte deal voor de inwoners en stelt dat er nauwelijks openlijk over wordt gesproken.
D66 blijft zich verzetten tegen de plannen en roept op tot meer transparantie en een verantwoorde financiële koers voor de gemeente Gilze en Rijen.