De gemeente denkt na over hoe de afvalinzameling in de toekomst het beste georganiseerd kan worden. Dat moet zorgvuldig gebeuren en kost daarom tijd: naar verwachting duurt dit tot 2026. Er is nu te weinig personeel en materieel om het afval in te zamelen. We zochten daarom naar een oplossing in de regio en hebben die gevonden. De gemeente Oosterhout gaat ons vanaf 1 januari 2025 tijdelijk helpen met het inzamelen van afval.
Wethouder Willem-Jan van der Zanden (gemeente Oosterhout): “Ik ben blij dat we als buurgemeente kunnen helpen. Gilze en Rijen huurt van ons één huisvuilwagen en we stellen één dag in de week een chauffeur en twee beladers tot de beschikking. De gemeente Oosterhout hanteert hiervoor een kostendekkend tarief. Daarmee betalen we de kosten voor het operationeel houden van de wagens die we achter de hand houden om in te zetten bij storingen. De gemeente Gilze en Rijen kan zo werken aan een toekomstbestendige oplossing voor de afvalinzameling, terwijl de inzameling van afval tegelijkertijd gewoon door kan gaan.”
Minder kwetsbaar
Wethouder Corné Machielsen (gemeente Gilze en Rijen) is blij met de hulp van de gemeente Oosterhout. “Inwoners zien straks naast onze eigen afvalwagen ook de wagen van de gemeente Oosterhout door de straten rijden. Beide wagens hebben hetzelfde doel: op tijd afval ophalen. Zo houden we de afvalinzameling op peil en zijn we minder kwetsbaar.”
Kleine verandering voor inwoners
Voor u als inwoner verandert er weinig. Een paar routes passen we aan. Welke dat zijn, vindt u terug in de Afvalwijzer-app. Na kerst kunt u, als u dat wilt, ook een afvalkalender downloaden of printen via
mijnafvalwijzer.nl. Voor de inwoners van Oosterhout verandert er niks.