Gemeente Gilze en Rijen start proef met Meldpunt Onduidelijke Taal

20 aug , 14:00 Gemeente
94612164_3170539509657972_575462241126580224_n

Vanaf 20 augustus 2025 begint de gemeente Gilze en Rijen met een proef: het Meldpunt Onduidelijke Taal. Via dit meldpunt kunnen inwoners laten weten welke brieven, e-mails of andere teksten van de gemeente moeilijk te begrijpen zijn. Zo willen we samen met inwoners zorgen voor teksten die iedereen snapt. 

Waarom duidelijke taal belangrijk is 

Duidelijke taal is geen extraatje, maar hard nodig. Het voorkomt verwarring, geeft duidelijkheid en helpt mensen om dingen goed te regelen. Toch zijn sommige teksten van de gemeente nog te ingewikkeld. Ze bevatten moeilijke woorden of veel vaktaal. Wethouder Merijn Scheifes zegt hierover: “Inwoners weten vaak het beste wanneer iets niet duidelijk is. Daarom vragen we om hulp. We willen dat mensen alles snappen als ze een brief van ons lezen. Het maakt niet uit hoe goed je kunt lezen, wat je achtergrond is, of hoe handig je bent met de computer. Duidelijke taal helpt inwoners écht verder en voorkomt problemen.” 

Inwoners kunnen meedenken 

Met het meldpunt wil de gemeente signalen verzamelen en teksten verbeteren. 

De proef is onderdeel van het project ‘Duidelijke taal’, dat in 2023 begon. Tientallen medewerkers zijn getraind, er is een schrijfwijzer gemaakt en er zijn brieven herschreven. Bij een aantal brieven vroegen we enkele inwoners al om advies. 

Wethouder Merijn Scheifes: “We hebben de eerste stappen gezet, maar we zijn er nog niet. Nu willen we ook horen wat inwoners vinden van informatie die ze van de gemeente ontvangen. Met dit meldpunt geven we hen een stem.” 

Echte brieven, echte verbeteringen 

Tijdens de proef verwijst de gemeente in sommige brieven naar het meldpunt. 

Vindt u zo’n brief lastig te begrijpen? Dan kunt u dit melden via gilzerijen.nl/onduidelijke-taal. Na een melding bekijkt de gemeente of de tekst beter kan. Is dat zo? Dan krijgt de melder een verbeterde versie. Ook past de gemeente de tekst aan in haar systemen. Zo krijgt iedereen voortaan de duidelijkere versie. 

Wat gebeurt er na de proef? 

De proef loopt tot half november 2025. Daarna bekijkt de gemeente wat goed werkt en wat beter kan. Ook wordt besloten of het meldpunt blijft bestaan. Wethouder Merijn Scheifes:  “Als het meldpunt goed blijkt te werken, willen we het vaker gebruiken. Samen maken we onze informatie beter en begrijpelijker voor iedereen.”